KÖP ETT BRODERI STÖD ARBETET OCH KVINNOR O FLICKOR

www.mahila.se HEMSIDAN UPPDATERAD
Bakgrund, Syfte och Beskrivning av arbetet
Hur kan man stödja flickors skolgång
Butiken laddad med broderier
BRODERIER FÖR LIVET, 28 MIN FILM
Välkommen som medlem i

Föreningen Mahilas vänner; Bg: 420-5431

Sunday, November 9, 2014

FLICKORNAS DAG---THE GIRL'S DAY

PÅ VÄG UT I LIVET! ON OUR WAY OUT IN LIFE!
Monika's text


Med inköpt färskpressad apelsinjuice drog vi till Kulvinders hem för möte med tonårsflickorna. De kom upphämtade av Kulvinder uppstassade till tänderna i sina finaste kläder, förväntansfulla.


Vi startade med juicen o Kulvinder passade på att visa filmen om vad som händer med Coca-Cola om man kokar den länge på spisen. Flickorna menar att de gillar Cola ändå!



Elsa inledde med att prata om vad tiden som ny vuxen kvinna kan innebära.
Jag fortsatte med den typ av information som jag brukar ge våra flickor i svenska grundskolan; hormoner, vad de gör för olika förändringar i kropp o själ. Mens, de berättade att deras mammor köper bindor åt dem, men att de i övrigt inte får någon information om detta. De berättade historier om hur de blivit rädda o gråtit första gången.
Jag informerade om att detta kommer att pågå hela livet fram till klimakteriet förutom de perioder de är gravida. Så det är bara att tacka, ta emot o gilla läget.
Kulvinder berättade om hur ont hon har vid sin mensperiod o att hon minsann inte gillar läget.


HÄR VISAR MONIKA FULLT PÅKLÄDD HUR EN KAN KOLLA SIN EGEN SNIPPA MED EN SPEGEL. MEN DEN BILDEN VILL/KAN VI INTE LÄGGA UT PÅ FACEBOOK FÖR VÅRA INDISKA VÄNNERS SKULL.




 Jag tipsar om hur de kan undersöka sej själva med hjälp av spegel, men inte glömma låsa dörren,berättar att vi har som en liten penis precis som pojkar har o att denna kan hittas vid självundersökning. 
Men undrar just om de någonsin, någonstans har möjlighet till avskildhet.

Jag peppar dem att vara stolta o glada över att ha en snippa, att den är fin, det är ur denna vi alla har kommit till jorden.
Understryker att deras kropp är bara deras egen, ingen har rätt att på något sätt kränka den.

  

Innan jag gick vidare fick jag fråga Kulvinder om det skulle vara ok att berätta om hur barn kommer till. Nej detta är inte lämpligt!
Men vi frågade i alla fall om någon visste. 
Ingen visste något om detta, ibland blev de utkörda ur huset när de vuxna pratade om sådana saker.

En del av dessa flickor kan vara bortgifta nästa år utan att ha en aning om vad som väntar, finns bara en sak som är viktigare än allt annat. En intakt oskuld både kroppsligt och mentalt.
Det blev en del fnitter och många goda skratt. Det hela kändes mycket meningsfullt.



Efter detta packade vi in oss i tre rikshor o drog till det statliga biblioteket i centrum….OM DETTA SKRIVER JAG I EN ANNAN BLOGG.
                                    


Nöjda med dagen levererades flickorna åter till Beel Basti med många nya tankar i sina huvuden.

No comments: